fredag 28 december 2012

2012 års bästa album - Ettorna


Årets bästa album
Beth Orton - Sugaring season
Denna skiva har  bara blivit bättre och bättre under de månader som jag lyssnat på den. Första intrycket var
så här.
Sedan dess har sångerna vuxit in i mig. Varje låt har sitt eget liv. "Dawn Chorus" får mig att vilja dansa en sådan där dans som mina barn hånskrattar åt. "Call me the breese" sjunger jag med i och när "Last leaves of autumn" spelas gråter jag. Kort sagt; 2012 fanns det ingen annan platta som berörde mig så starkt som Sugaring season.

Hela listan över 2012 års bästa album kan du läsa här

Årets julskiva:
Tracey Thorn - Tinsel and Lights
Den fick inte plats på den ordinarie listan, mest för att skivan är så bunden till julen. Varje december månad kommer den dock vara en stor favoritLäs mer


Årets återkomst:
Beach Boys- That’s why god made the radio
Detta är en stor comeback på flera sätt. Dels är det Beach Boys första platta på många år. Dels firar de 50 år som band. Ett tredje skäl till att jag kallar skivan årets återkomst är det faktum att jag underskattade skivan grovt efter första lyssningen. I mina öron lät det som trött dansbandsmusik. När jag nu åter råkar lyssna på skivan så hör jag något helt annat. Gubbarna sjunger stämmor nästan som på den gamla goda tiden! Melodierna är sämre, Brian Wilsons röst bär inte riktigt, arren är lite dansbandsmässiga, men stämsången är underbar. I en sång, ”From there to back again” når de nästan upp till Pet Sound- nivå.Med tanke på att detta band en gång var världsbäst på stämsång, så räcker det med att de nästan når upp till gamla höjder för att jag skall lyssna med glädje. Min underskattning gjorde att de inte fick plats på årsbästalistan, men årets återkomst är väl inte så dumt?



Årets upptäckt av gammal musik:



Mighty Baby - A jug of Love
Detta -för mig- helt okända band från England släppte två album1969- 71. Det är framförallt det andra - "A jug of love"- som jag förälskat mig i. Det är underbar psychedlisk musik med klara folkinfluenser.
Efter deras första skiva blev flera av medlemmarna Sufier och det lär ha påverkat musiken i hög grad. Det blev mjukare, sökande och mer folkligt, på "A jug of love".
Spirit, Byrds och CS&N är grupper som ligger nära till hands att jämnföra med. Ryktet säger att Mighty Baby också agerade komp för musiker som Shelagh McDonald och Sandy Denny. Det lär dessutom ha varit medlemmarna i Mighty Baby som inspirerade Richard Thompson till att bli sufier, bara en så'n sak...


 

 All musik i artikeln finns på Spotify


 




 

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar