lördag 31 mars 2018

2018 så här långt

Musikåret 2018 är i full gång. Generellt kan man säga att album blir allt mindre betydelsefullt. Jag, som är uppvuxen under LP-skivans gyllene era , känner mig lite förvirrad. Jag måste dock vika mig inför faktum, idag släpps ofta låt för låt,. Ibland leder det fram till ett album, men inte alltid. Därför kommer jag att  frångå min vana att presentera album och istället välja några favoritlåtar från 2018.


Joan Armatrading-  I like it when we're togethher
Efter att ha släppt både jazz och bluesalbum är Armatrading tillbaka med musik som liknar det hon gjorde på på sjuttiotalet. Ingen annan kan blanda Joni Mitchell med Aretha Franklin och få det att låta så här självklart.

Mary Chapin Carpenter - Sometimes just the sky
Musik i gränslandet mellan amerikansk folkmusik och country. Mary är en av de bästa i denna genre   Sometimes just the sky är en pärla med en fiol som nästan får mitt hjärta att stanna.

Josienne Clark and Ben Walker - Bathed in light
Brittisk folkduo som med ojämna mellanrum gör fantastiska låtar. Nu är det dags igen.

Dropkick - All I understand
Inte att förväxlas med de betydligt mer kända Dropkick Murhys. Detta är ett powerpop-band som får ur sig den ena poppärlan efter den andra, utan att någon tycks bry sig.


Bill Frisell -Tankful
Ibland har hans musik kallats jazz, ibland new age. Jag nöjer mig med att säga att detta spår är otroligt vacker gitarrmusik.

False Light - Drink old England dry
Klassisk, svängig, brittisk folkrock med en grupp som är ny för mig.

Göran Samuelsson- Levande
En vacker visa av en man som har hållit på länge utan att få någon större uppmärksamhet. Här får han spelhjälp av bl a Bengan Blomgren och Nicke ström.  Kanske kan det bidra till att han får det ljus på sig som han förtjänar.

ManhattansTransfer - The man who sailed around his soul
Jo, det är samma grupp som slog igenom i slutet på sjuttiotalet och blev osannolika stjärnor med en vocal jazz som hämtade inspiration från fyrtiotalet. De låter likadant nu som då. Mycket bra med andra ord.

Vill du höra dessa låtar och mer musik som är utgiven 2018? Lyssna då på Spotifylistan nedan. Den kommer att uppdateras under hela året.









2 kommentarer:

  1. Mycket trevlig lista som jag lyssnat på från och till denna påskafton. Bättre än de listor so Spotify gör åt mig "baserat på tidigare lyssningar". Trembling Bells, är inte det bandet som gamle ISB-medlemmen Mike Heron spelat med? Jag gillar countrypoparen Courtney Marie Andrews. Ofta bra låtar med glimten i ögat.

    SvaraRadera
  2. Tack för de fina orden. Jo, Mike Heron har spelat in med Trembling Bells

    SvaraRadera