onsdag 27 december 2017

11 låtar ingen trodde att jag tyckte om

Inspirerad av radioprogrammet Gessles nio i topp har jag gjort en låtlista på elva spår som man kanske inte förväntar sig att jag skall tycka om. Musik som inte passar in i  singer/songwriter-folkrock - powerpop - facket.

1. Pat Metheney Group - Airstream
Jazzrock av det mer melodiösa slaget. I tjugoårsåldern letade jag runt i olika musikaliska genrer för att hitta min musiksmak. Jazzrocken fick en hel del lyssning, mest för att det fanns människor runt mig som förklarade att detta var grejen. I mina öron lät det mesta för mycket 100 meter spikskor på gitarr, men det fanns undantag. Detta spår är ett sådant undantag.

2. Tom Robinson Band - Ain't gonna take it
Jag brukar säga att jag inte gillar aggressiv musik, men detta är just det. TRB är mest kända för den stora hitlåten 2-4-6-8 Motorway, denna sång är från samma album. Det lät punk i mina öron, men Tom Robinson var mer en intellektuell vänsteraktivist än punkare.

3. Michael Ruff Band - Any less than this.
Jag var nyinflyttad småbarns far och försökte vara social med min nya granne. Vi gick igenom våra skivsamlingar och kom snart fram till att vi inte hade något gemensamt. Innan vi skildes åt tryckte min granne  en CD i handen på mig och sa: "Detta borde du gilla". Han fick rätt, denna fusiongospeljazzmusik lyssnar jag på med jämna mellanrum sedan dess. Den där grannen har jag dock tappat för längesedan.

4. Antonio Vivaldi -  Flute Conserto in C, R443, 2 Largo
Detta var det jag gillade bäst under min - jag skall lära mig klassik musik- period. Upptäckte att flera av de gamla gubbarna var helt okey.

5. Ed Sheeran -  Shape of you
Ny musik . Jag gillar Sheeran när han är  akustisk, vilket han är förvånansvärt  ofta.

6. Freddie King - The sky is Crying
Jodå, jag hade en - jag skall lära mig bluesmusik- period också. BB och Freddie King blev favoriterna. Denna LP-skiva köpte jag p.g.a snyggt omslag.

7. Ella Fitzgerald -  Come rain or come shine
Jag hörde Tage Danielsson i en radiointervju. Han sa att Ella var hans musikaliska favorit nr 1. En sådan klok man kan inte ha fel, tänkte jag och köpte en skiva med denna jazzikon. Det visade sig att Ella sjung  struparna av mina rock och pophjältar.

8. The Skyliners -  Since I don't have you
Jag tror det var när jag såg filmen "Sista natten med gänget" som denna musik träffade mina öron för första gången.
Doo Woop hette visst musikstilen. Smakpoliserna tyckte det var skit, men inte jag.  Så småningom förstod även Gun's and Roses låtens storhet.

9. Bulgarian Radio Folklore Ensamble -  Kalimankou denkou
I slutet av åttiotalet blev det trendigt med världsmusik Denna bulgariska damkör blev oväntat stjärnor.  Jag köpte plattan och detta spår blev min favorit. Sååå vackert!

10. Carola - Fångad av en stormvind
Jag sa det inte högt när den kom 1991, men detta är en kanonlåt.

11. Nazareth - Razamanaz
Tretton år tror jag visst jag var. Vi satt i Kennes rum och tjuvrökte. Ur plastgrammofonen strömmade denna låt och Kenne förklarade att det var den häftigaste hårdrocklåten i världen. Just då höll jag med, idag gillar jag den mest av nostalgiska skäl.




1 kommentar:

  1. Angående "Fångad av en stormvind" så är det ofta så att melodifestivalen bjuder på kanonlåtar. Tyvärr blir förpackningen bara sämre och sämre, och det gör för mig att låtarna inte kommer till sin rättvisa.

    SvaraRadera