måndag 27 oktober 2014

Pengabrorsan, första hjälpen och Värmland

Anders Wendin - Dom ska se vem dom roat sig med
En gång gick han under namnet Moneybrother och sjung på engelska. Nu ger han ut musik under eget namn och på svenska. Moneybrother musik har ofta varit ett refrängstarkt hopkok på Clash och Springsteen. Mycket känns igen, men ofta är Anders Wendin mer personlig än Moneybrother. Han får dock inte alltid ordning på de svenska orden, stundtals känns det mer som dagboksanteckningar än låttexter. Fast vad gör det när refrängerna går rakt in i hjärtat och tjej körerna sitter som en smäck. "Min kompis farsa betalade svart" är plattans höjdare
First aid kit - Stay gold
En svensk duo som erövrat världen med amerikansk musik. Själv har jag varit lite tveksam, har de inte varit överdrivet hypade? och låter det inte lite väl mycket country? Flera av dessa frågetecken har rätats ut i och med Stay Gold. Egentligen har väl inte tjejernas musik förändrats så mycket, snarare är det så att jag med åren vant mig vid såväl First aid kit som annan countryinfluerad musik. Jag gillar fortfarande inte countrypop som Jill Johnson och kommer alltid att ha svårt för cowboyhattsmusik som Garth Brooks, men har insett att det fins en hel flod med alternative country som håller riktigt hög klass, dit räknas definitivt First aid kits senaste platta.
Môra Per - Stockholm-Oslo
Detta är en svensk duo som erövrat Värmland, inte fy skam det heller. Visserligen är Môra Per en grupp med fem medlemmar, men det är bröderna Hasse och Pärra Eriksson som utgör stommen. Bandet gör en gryta på amerikansk och Irländsk folkrock, kryddat med lite Taube influenser. Det är bonnigt och storstad på en gång. Harmonier och ackordval känns igen från rockhistorien, men värlmländskan gör dem fullständigt unika. Min favoritlåt just nu är "Som en sång av Kjell Höglund" där punkikonen Johan Johansson gästar. All musik finns på Spotify

1 kommentar:

  1. Jag såg Anders Wendin på Stockholm music and arts i somras. Det var bra och han hade ett väldigt bra mellansnack. Där jag tyckt att han verkar lite stöddig på engelska är han ödmjuk på svenska.

    SvaraRadera