lördag 4 maj 2013

2013, så här långt



Under årets första månader har det kommit en hel del spännande musik. Jag  har gjort  en låtlista på Spotify med låtar från några av 2013 års album.

Fölande artister  och album finns med:
Leisure Society -  Alone aboard the ark
Ett av de bättre namnen i en våg av folkpopband med feel good känsla i musiken.


Iron & Wine – Ghost on Ghost
Indiefolk som jag aldrig riktigt frusit på. Men denna gång tycks det som om musiken hittar in i mig. Countrylåten ”Baby center Stage” är en höjdare.


Koby Israelite – Blues from elsewere
En hejdlös blandning av blues, klezmer, Balkan och stor personlighet.


Josh Ritter – The beast in It´s track
Typisk Singer/songwriter som gjort sitt bästa album.


Axel Sondén & flyttfåglarna – På gatan nedanför
Jag bor alldeles nära en musikalisk smältdegel, nämligen Visskolan i Kungälv. Dit kommer unga tjejer och killar med Hellström och Indiepop i fingrarna och möter svensk vistradition. Resultatet blir ofta artister som gör något personligt av alla dessa influenser. Axel Sondén är ett bra exempel.


Billy Bragg – Tooth and nail
Denne 55 årige protestsångare håller – i högsta grad- än.

Heidi Talbot
Ung, Irländsk sångerska och låtskrivare.  Som så många Keltiska sångerskor rör hon sig i gränslandet mellan otroligt vackert och för sockersött

Lisa Germano -  No Elephants
Hennes musik är omöjlig att kategorisera. Jag tänker på Stina Nordenstam när jag hör Lisas eftertänksamma musik

Mariam The Beliver – Blood donation
Inte heller detta går att stoppa in i något fack. Otroligt personlig musik som kastar sig mellan olika stämningar.

Matthew  Halsall – Fletcher moss park
Lågmäld, filmisk jazz som bygger på mer på stämningar än svåra solon. En typ av musik som jag lyssnar allt mer på.

Moddi – Set the house on fire
Norske Pål Moddi Knutsen gör vacker lågmäld pop.

Pop Interludes -  Manhattan Charade
Amerikansk duo som gör klassik gitarrpop

Sara Thuresson  - Jag tror det är möjligt
Modern vispop av högsta klass

Stefan Sundström – Under radarn
Behöver ingen presentation. Denna platta är det bästa han gjort på länge. Innehåller mer visa och mindre Stones.

Trio Gordon -  Gränsland
Namnet på detta album beskriver väl musiken.  Lågmäld, filmisk jazz som bygger på mer på stämningar än svåra solon. Jodå, jag beskrev Matthew  Halsall med samma ord, skillnaden är dock att detta är mer gitarrbaserat.

Waxahatchee – Cerulean
Ung indierock med
låtskrivaren Katie Crutchfield i spetsen

Skator – Vita kala
Lina Högström döljer sig bakom namnet Skator. Hon gör en mycket avskalad visa. Kan utvecklas till en stor favorit, men behöver mer tid

Väsen – Mindset
Folkmusikgruppen som jag ofta gillar var tredje låt med, så även på detta album. ”Polska for tomorrow” är en höjdare

Miss Li – Wolves
Än så länge älskar jag bara en låt på detta album. Covern på Stefan Sundströms ” När tåget går”.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar