söndag 3 juni 2012

Leonard Cohen- Old Ideas



Det har tagit många år, men numera betraktar jag mig själv som ett Cohen fan.  Ändå kände jag en viss oro när jag hörde att han gjort en ny skiva.
Jag vet ju att denna 77 åring egentligen skulle vilja ta det lungt och att det är ekonomiska bekymmer som tvingat honom till att blii en arbetande pensionär.
Min oro far dock all världens väg när jag hör musiken. Leonard lyckas på denna skiva hålla en kvalité som få andra når upp till. Mycket känns igen, den mumlande rösten, texternas ämnen och de maffiga tjejkörerna. Visst är det en aning förutsägbart, men vad gör det. Riktigt gripande blir det när denne åldrande man  reflekterar kring döden.  Det gör han bl a i Going Home, som är ett  av albumets allra bästa spår."Going home without the costum that I wore", sjunger han med sin mullrande baryton.
Jag hoppas verkligen att han stannar i vår värld ett tag till. Vi behöver Leonard Cohen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar