onsdag 21 december 2011

2011 års bästa album Nr 1


Merit Hemmingson - EQ
Jag har aldrig varit något stort fan av Merit Hemmingson, men nu har hon fullständigt knockat mig. Sjuttio år gammal gör hon sin bästa skiva någonsin. Borta är senare års New age ljud, istället återknyter Merit till det hon skapade på sjuttiotalet. Då kallades det folkmusik på beat, idag tycker jag svängig folkrock på orgel är en bättre beskrivning.

Merit omger sig här med unga musiker som möter henne med den vördnad hon förtjänar . Med producenten Tobias Fröberg i spetsen skapas en ljudbild som både är en homage till hennes musikaliska historia och ett sätt att föra denna kultfigur in i 2000-talets ljudlandskap. Trumslagaren Lars Skoglund, (Moneybrother) och gitarristen och basisten Peter Morén, (Laakso, Lykke Li) lägger gungande rytmmattor som Merits fingrar kan dansa på. Tanten spelar så tangenterna glöder. Jag älskar verkligen ljudet från den gamla renoverade hammondorgeln. Denna orgelns mästare får den att gny, frusta och flämta som ingen synt i världen kan. När Peter Morén dessutom går loss på gitarr, låter det tyngre än vad Merit någonsin lät på sjuttiotalet, lyssna exempelvis på Hemmingway.

Låtarna har delvis skrivits av Merit själv, några är traditionella folklåtar, en har Tobias Fröberg gjort och en är skriven av Ola Salo och Merit. Tillsammans har detta brokiga gäng skapat 2011 års bästa platta.

Lyssna här

Se hela årslistan här

6 kommentarer:

  1. Merit knyter på sin nya skiva an till sina tidiga sjuttiotalsverk ”Huvva” och ”Trollskog”, där hon mixade moderna rytmer med traditionell svensk musik, men på ett uppdaterat sätt. Jag håller med dig om att hammondorgeln ger en alldeles speciell stämning, helt skild från den traditionella fiolen, lite åt det sakrala hållet. Till skillnad från pianot är inte orgeln lika perkussiv, vilket i detta sammanhang ger den ett drömskt skimmer.

    Merit började ju med jazz och det hörs väl och ger hennes låtar ett speciellt gung. Överhuvudtaget har vi en god svensk tradition av att modernisera folkmusik sedan Jan Johanssons dagar. På senare år jag bara hört två skivor som kan matcha denna i genren folk/jazz/rock. Den ena är Anders Widmarks ”Psalmer” och den andra Johan Hedin och Gunnar Idenstams ”Swedish Folk Tunes” och möjligen också, om man önskar mera vokala inslag, Lena Willemarks ”Windogur”.

    Det finns många låtar som är gåshudsframkallande på ”EQ”. Jag gillar ”Östersunds brudmarsch”, en typisk Hemmingson-låt med stegrande feel och inte utan jazzkänsla. Det finns en skön magi i ”Gotland” och ett härligt driv i ”Skänklåt efter Byss-Kalle”. Producenten har lagt en naturlig ljudbild, som jag som spelat in i studio kan uppfatta det, dvs. ljudet låter mera ”live i studion” än processat via flerkanalsteknik och kompression. Jag kan förstås ha fel, lite kompression behöver alltid göras, liksom pålagd reverb. Men detta är ju av underordnad betydelse, det enda som räknas är musikens effekt på oss.

    Om jag spånar helt fritt så associerar jag ibland till den tidiga vokala musik som exempelvis gjorts och görs av The Hilliard Ensemble., det är de långa tonerna som skänker ro hos oss oavsett instrument.

    Med alla syntar har hammondorgeln hamnat i bakvattnet. En gång var den framträdande inom rocken hos grupper som The Doors, Emerson, Lake and Palmer och Procol Harum. Det är lite synd men så lyssnar jag nästan aldrig på popmusik nuförtiden. Det kanske Drake själv har mera koll på?

    SvaraRadera
  2. Wow, det kallar jag kommentar. Tack för ditt mycket kunniga inlägg
    /drake

    SvaraRadera
  3. Drake, jag kommenterar mer än gärna i mån av tid. Din musiksmak kan jag lätt relatera till. Nå finns det nån hammond inom rock och pop numera? Det finns hos syntar ett hammondljud som låter mycket fint men utan den luftighet som finns hos riktig orgel.

    SvaraRadera
  4. Det är få band jag känner till som konsekvent spelar på Hammond. Flera band/ artister använder då och då Hammond orgeln. Tori Amos album Beekeeper är ett exempel
    The Decemberists, Wilco, White stripes Sheryl Crown och Lucinda Williams är andra.
    Ofta rör det sig om artister som spelar någon slags americana

    SvaraRadera
  5. Härligt att du lyfter fram sånt som nästan alla förbisett. Som alltid är din årslista en av de mest intressanta att läsa överhuvudtaget.

    /Ola

    SvaraRadera
  6. Tack Ola.
    soothsayer: Jag glömde nämna psychedeliska och nyproggiga Hammond-spelare. Eric Malmberg är Bo Hanssons arvtagare. Björn Olsson och Trummor och Orgel är två andra exempel

    SvaraRadera