lördag 14 maj 2011

Kajsa & Malena - Historier från en väg


1986 kom detta album. Det lät då som inget annat. Kajsa & Malena hade spelat poppunk i Tant Strul. Nu förväntades de göra syntpop som alla andra. Historier från en väg innehöll dock ingen syntmusik. Sättningen var till stor del akustisk och det låter mer Tom Waits, Edith Piaf och Billie Holliday än åttiotalspop.
Det är Malenas piano som dominerar tillsammans med Kajsas nakna, sårbara stämma. Tassande ståbas och en gråtande sax gör stämmningen fulländad. Det är blått, eftertänksamt och sentimentalt. Kärlekens tema dominerar texterna. Kajsas ord är så vackra att jag ibland lånade dem som romantiskt yngling. I min mun föll alltid textraderna platt, men när Kajsa sjung: " För du var vackrare än livet själv
det kunde varje människa se", ja, då lät det helt äkta.

Än idag väcker dessa texter och denna musik känslor som är så starka att tårarna ibland rullar nerför mina kinder. Varken Kajsa eller Malena har någonsin kommit i närheten av de höjder de nådde upp till på detta album. Alla skivor med duon verkar vara utgångna, men som tur är finns "Historier från en väg" på
spotify

3 kommentarer:

  1. Äntligen, Drake! Det här gillar jag!! Men även Ola Magnell! Kajsa spelar i foajebaren på Stadsteatern 28 maj, 23.00, sådär lagom efter Champion League finalen, hänger du med?? Och bli vän med Kajsa och Ola på fejjan, trevliga männskor!! Ola kallar sig för Ulaski Magnell och han skriver underbara små status på sin sida!! See you!!

    SvaraRadera
  2. Jag tycks vara den ende som gillade Kajsa och Malenas andra skiva... Det finns några ruskigt bra låtar där med!! (fast produktionen var mer kommersiell.)

    SvaraRadera
  3. Det är en fruktansvärt bra skiva, jag håller med om varenda ord. Det är så himla synd att de inte gjorde lite fler låtar i samma stil. Andra plattan skulle jag säga har egentligen bara 1 låt som är riktigt bra (Bli min).

    SvaraRadera