torsdag 27 januari 2011

Hawkey Franzén - Visa från Djupvik




Hawkey Franzén är en bortglömd guldklimp i svenskt musikliv. Under sextiotalet spelade han i Lea Riders Group, bl a tillsammans med Jojje wadenius. Lea Riders Group är mest kända för sin musik till filmen: ”Dom kallar oss mods”. När Jojje bildade ”Made in sweden” 1968, satsade Hawkey i stället på en solokarriär. 1970 kom hans första platta ”Visa från Djupvik”. Skivan är en slags temaplatta om Hawkeys tid på fångvårdsanstalt för vapenvägran. Tillsammans med Pughs "Ja dä ä dä" så är ”Visa från Djupvik” den första rockplattan på svenska.
Visa från Djupvik innehåller en alldeles unik blandning av jazz, blues, visa och rock. Musiken låter som om tidiga Chicago och Blood Sweat and Tears möter Cornelis.
Sedan åttiotalet har HF främst sysslat med musik för teater, radio och TV

Lista på de HF plattor jag tycker man skall ha:
1969 Visa Från Djupvik
1971 Visa Från Gungor Och Sand
1971 Visa Från Och Till
1972 Visa Av Och Med
Hawkeys skivor finns på Spotify.

1 kommentar:

  1. Tack för den upplysningen! Jag kom just hem från dagens loppisbesök med en kasse fina vinylplattor, köpta till priset 2,5 euro styck (jag befinner mig alltså i Helsingfors). Där finns skivor av gamla bekanta som Jerry Williams, Björn Afzelius, Magnus Uggla, The Pretenders och Count Basie. Men där finns också Hawkey Franzéns "Visa från gungor och sand", jämte en hop andra album av artister vilkas namn än så länge är helt okända för mig. Jag tycker det är kul att göra impulsköp av gamla skivor som ser intressanta ut - i synnerhet då man får dem till vrakpris - för att sedan på internet kolla vad som skrivits om dem.
    Inom kort ska jag redovisa även mina nyaste skivköp i den här tråden på Flashbacks forum:

    https://www.flashback.org/t987037p63

    Din blogg ser riktigt intressant ut, jag ska spara den som favorit!

    SvaraRadera