måndag 6 september 2010

Björn Holm är död

Den 15 augusti 2010 dog låtskrivaren och artisten, Björn Holm. Han blev bara 54 år. Björn släppte fyra LP skivor under åttiotalet. Egentligen var åttiotalet helt fel tid för Björn Holm. Han var en klassisk singer/songwriter med Joni Mitchell och Jackson Browne som sina stora förebilder. Men hans album dränktes i syntar, för så var tidsandan. Det var först på hans sista skiva, "Nya vänner" som han fick de arrangemang han förtjänade. I en av sina bästa sånger sjunger Björn Holm:
"Jag tänder ett ljus
och tänker på ditt som brunnit ut
Jag hoppas du är hemma tillslut"
De orden passar bra nu.

Att hitta musik av Björn Holm idag är inte lätt. Det är de gamla LP - skivorna som man får lyssna på. Jag tror inte att någonting finns på CD, på Youtube hittar man dock några få låtar. Här är en av de minst syntskadade.


11 kommentarer:

  1. Om det är någon som vill ha fler låtar av honom kan maila mig på Gabriel.holm@gmail.com

    så kan jag maila dom.

    SvaraRadera
  2. Det var mycket tråkigt att höra. Har alltid gillat hans musik och hoppats det skulle komma något nytt alster. "Man överbord" och "Nya vänner" har funnits på cd, jag har dem själv men har inte lyckats hitta "Änglarna"-skivan ens på LP. Vila i frid.

    SvaraRadera
  3. Daniel: Maila Gabriel Holm så kan han ge dig både Änglarna skivan och ny outgiven Björn Holm musik av högsta kvalitet.

    SvaraRadera
  4. På tal om CD-skiva. Jag var på Myrorna i Örebro och hittade en CD-skiva med Björn Holm från 1987. Den hette Man överbord. Betalade bara 15 kronor. Det går att göra fynd, tydligen.

    SvaraRadera
  5. Åh, vad jag blir ledsen!
    Jag hade ingen aning! Jag kände honom för 8år sedan, han var en av de bästa lärare jag haft. Nya vänner tillhör en av mina favoritplattor, som jag lyssnar på ofta, riktigt ofta. Har varit på väg att hälsa på på 6år, men aldrig kommit iväg. Mina tankar går till hans familj. Hans fina fina familj. Kram från Helenabengtsson@yahoo.com

    SvaraRadera
  6. Sitter här har vinyl-maraton.
    Hade kommit till H och plockat fram favoritskivorna med Björn Holm och blev på nytt nyfiken på vad som hänt och vad som var på gång...
    Var precis på väg att "efterlysa honom" genom musikervänner när jag provade att Googla och fick detta trista besked.
    Har i min ägo de tre sista LP:na och lyssnar nu på dem alla ikväll, med lite sorg i hjärtat.
    /Jonas

    SvaraRadera
  7. Det går att ladda ner de flesta av Björn holms skivor här ifrån http://thepiratebay.org/user/joolm/ för dom som är intresserade :)

    SvaraRadera
  8. Här går det att tanka en del av björn holms skivor:
    http://thepiratebay.org/user/joolm/

    SvaraRadera
  9. Björn köpte min Martin D 28 gitarr runt år 1996.
    Tråkigt att höra att Björn är död!

    SvaraRadera
  10. Bland de första skivorna jag köpte för egen plånbok var Björns. Jag har den på vinyl och Invitation to the blues var med på den. Grymt underskattad artist!

    SvaraRadera
  11. Upptäckte honom på 89-talet på och har ett par av hans skivor. Är det någon som vet om det går att få tag i/köpa noter till hans låtar?

    SvaraRadera