tisdag 27 oktober 2009

2009 års bästa album. Plats 14


Mikael Wiehe – sånger från en inställd skilsmässa

Detta är den mest personliga skiva Mikael Wiehe någonsin gjort. Mannen som framförallt har blivit känd för sina politiska texter gör här ett album som helt och hållet handlar om olycklig kärlek.
Det är smärtsamt, svidande och omöjligt att värja sig inför. Wiehe har alltid varit formuleringarnas mästare. Det är han även när orden är högst personliga. Här är ett exempel:
”Jag har ringt dig hundratals gånger.Jag har tiggt om att få audiens.
Jag har skrivit och bedyrat min ånger också över saker som aldrig har hänt”
Detta är textrader som jag tror många kan känna igen sig i . Man minns hur ont det gjorde just då. Det är det som är styrkan i detta album, men också svagheten. Jag orkar helt enkelt inte släppa in denna smärta för ofta. Sånger från en inställd skilsmässa är inget man lyssnar till flera gånger om dagen. Den bör tas fram vid väl valda tillfällen. På festen skulle den vara en katastrof.

Hur låter då musiken? Jo, det är den blandning av visa och rockmusik som blivit lite av Wiehes varumärke på senare år. Ibland låter det latinskt, någon annan gång Brel, ofta hör man Dylan, men framförallt låter det Mikael Wiehe. En Mikael Wiehe som imponerar mer än på många år. Plattan rekomenderas varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar