måndag 4 maj 2009

2000-talets bästa album. Plats 3


Kenny Håkansson-Mitt Hjärtas gåtbok (2001)

Kenny Håkansson är mest känd som Mr. Kebnekaise. Rockgruppen som gjorde spelmanslåtar på elektrisk, psychedelisk gitarr och fick sjuttiotalets unga att gilla folkmusik. Under åttiotalet var Kenny medlem i Dag Vag, då under namnet Beno Zeno. Men denna platta är varken psychedelisk folkrock eller Dag Vag musik. Detta är ett visalbum. Kenny Håkansson har nämligen haft en smått hemlig passion i över 20 år. Han har tonsatt Erik Axel Karlfeldt. Med Karlfeldts samlade verk framför sig och gitarren i knät har dikt efter dikt fått musik. En och annan Strindberg och Boye har också blivit tonsatta.
2001 blev dessa sånger till ett album producerat av Peter R Eriksson. Min första tanke var att detta är ingenting för mig. En sextioårig rockgitarrist tonsätter en poet från 1800-talet . Det verkade hur mossigt som helst. Visst hade jag först lite svårt för de ålderdomliga texterna, men de vackra orden, de starka melodierna och Peter R:s produktion har fått mig att kapitulera. Inte minst överraskar Kennys sångröst. Denna man som mest ägnat sig åt instrumentalmusik, sjunger riktigt, riktigt bra.
Det kanske kan vara på sin plats med en varning. Om man förväntar sig en platta som påminner om det Håkansson gjort förut blir man djupt besviken. Visst finns det lätta psychedeliska inslag men främst är det akustiskt och lågmält. Det är heller ingen vanlig visskiva. Det märks att Kenny kommer från en helt annan musikaliskt värld och hans visor blir därför olikt det mesta som gjorts tidigare. När folk söker sig in på musikaliska vägar som är nya för dem blir resultatet ofta spännande, så även här
Detta är personligt och innerligt på ett sätt som gör att plattan i allra högsta grad förtjänar sin höga placering på min lista.

4 kommentarer:

  1. Bra recension! Så bra att skivan nu är beställd!

    SvaraRadera
  2. Ja du Kenny har betytt en hel massa för svenskt musikliv och utveckling! Doldis som han är men med enormt gott renommé bland fans och musikelit. Lyssna förresten på Kebnes nya: kom för ca 1,5 månad sedan...
    Cosmo

    SvaraRadera
  3. Det här är en av de mest intressanta listor jag sett på länge. Totalt oväntade val, men ändå välmotiverade. Bra bra! Jag kände inte till den här skivan förrän nu men blir klart nyfiken.

    SvaraRadera