lördag 7 februari 2009

Witchseason production.




För ganska många år sedan nu upptäckte jag att på många av mina favoritplattor fanns en liten konstig häxa som red på en kvast. Oftast syntes symbolen undanskymd i någon hörn av albumet. När jag så tittade närmare såg jag att det under häxan stod med mycket liten text: “Produced by Joe Boyd for Witchseason production". Utan att jag fattat det så var alltså många av mina absoluta favoritskivor producerade på samma lilla bolag.
Idag vet jag att Witchseason production är är navet i min musiksmak .
På min egen lista över "Världens bästa plattor" så är fyra av de fem första producerade av detta bolag. (se listan nedan)
Witchseason productions historia börjar med att Joe Boyd ville producera Pink Floyds första LP och då behövde han ett produktionsbolag.
Joe skapade Witchseason production men till sin stora besvikelse blev det inte han som fick producera "The Piper At The Gates Of Dawn"
EMI valde istället en av sina egna producenter.
Till det nystartade produktionsbolaget knöt nu Joe istället andra artister. Incredible Stringband var först, därpå följde namn som Fairport Convention och Nick Drake. Samtliga hade någon form av anknytning till brittisk folkmusik.
När Joe Boyd så smånigom sålde sitt bolag till Island, så gjorde han det på ett vilkor; Island var tvungna att lova fortsätta ge ut skivorna med Nick Drake. Denna begåvade singer/songwriter var vid denna tid helt okänd och hade inte sålt många ex av sina tre album. Som tur var höll Island sitt löfte och idag är Nick Drake en storsäljare

Här är några av Witchseasons artister:
Fairport Convention
Richard and Linda Thompson
John Martyn
Nick Drake
Incredible Stringband
Sandy Denny
Ian Matthews

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Stefan igen. Tyvärr avled också John Martyn nyligen, en stor inspiratör för mig och min musik. Du verkar ju ha samma smak som jag själv!

    MVH

    Stefan/ http://www.myspace.com/stefanlundin

    SvaraRadera
  2. Vad kul att vi har liknande smak, Stefan
    Bläddra lite till i min blogg så ser du att jag skrivit en hyllning till Martyn

    SvaraRadera